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Concreta 11

Time of work

Concreta 11 (Spring 2018) is dedicated to the question of labour in art and the financialisation of life: economy, housing, vacation, leisure time, and even thought, expression and desire get financialised. On the other hand, it looks at the disappearance of the traditional notion of labour, that is to say, as epicentre of social relations and reciprocal recognition. It counts with contributions by Silvia Federici, Max Jorge Hinderer, Alice Creischer, Jonathan Beller, Isidoro Valcárcel Medina, Theaster Gates, Elvira Dyangani Ose, Julia Bryan-Wilson, Ahlam Shibli, Mladen Stilinović, Anna Manubens, Mercedes Vicente and Ester Pegueroles.

This foreword by Nuria Enguita is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available HERE.


La revista Concreta se define en el entorno de los intereses de sus editoras y de una comunidad de afectos que nos acompañan; intereses que van desde la teoría al activismo vecinal, los movimientos sociales o las prácticas artísticas. Con el trabajo como eje, Concreta continúa la reflexión sobre una cuestión central en este momento, sumado a otras como las políticas de los cuidados y el turismo como forma privilegiada de ordenamiento social, a las que dedicamos nuestros dos números anteriores.

No obstante, esta nueva publicación surge de un malestar, la constatación de que lo que nos han vendido como crisis económica no es sino un cambio de paradigma basado, en primer lugar, en la financiarización de la vida: la economía, la vivienda, las vacaciones, el tiempo libre, e incluso el pensamiento, la expresión y el propio deseo se financian. Y, por otro lado, en la desaparición del trabajo entendido en su manera tradicional, es decir, como epicentro de las relaciones sociales y del reconocimiento recíproco.

El capitalismo tecnológico y financiero no solo elimina cualquier vínculo social y explota cínicamente la fuerza de producción cognitiva de la sociedad convirtiéndola en información, sino que contribuye de una manera brutal y más determinante que nunca a procesos de desposesión de millones de personas. Como analiza críticamente Silvia Federici, la deuda, un viejo mecanismo de dominación de clase, supone la condición estándar de la existencia trabajadora y es utilizada por los gobiernos para acumular riqueza, pero también para socavar la solidaridad social con falsas promesas de emancipación que afectan especialmente a las mujeres y a las poblaciones más empobrecidas. Junto con la deuda, el «trabajo informático» expropia también el pensamiento y la expresión. No hay escapatoria al sistema mediático del mundo: la simple atención humana produce valor. Nuestras acciones son mercancías al servicio de grandes plataformas informacionales. La mercancía que se comercializa en los medios de comunicación capitalistas es el propio poder productivo. Dicho de otro modo, no es posible comunicar sin generar valor, cada trasmisión genera beneficio; los cuerpos se vuelven legibles, funcionales, susceptibles de cálculo. ¿Qué imágenes y relatos serían posibles desde las prácticas críticas de la teoría y el arte para expresar o contrarrestar esta deriva? Tanto Silvia Federici como Jonathan Beller proponen, anulada la política, la reorganización de los movimientos sociales antagonistas y la creación de nuevos espacios económicos capaces de revertir la extracción de valor hegemónica de la expresión mediante una democratización de las herramientas financieras.

Desde las prácticas artísticas las relaciones entre arte y trabajo han adoptado formas muy diversas, como describe Julia Bryan-Wilson en su estudio de lo que denomina «realismo ocupacional», en el que analiza las divergencias, de clase, por ejemplo, entre el artista y el trabajador precario, a la vez que da cuenta de los efectos perversos de la nueva clase creativa, caracterizada por su flexibilidad y adaptación extremas. De la resistencia a esa condición comercializable del trabajador creativo da cuenta el trabajo de Alice Creischer que, como artista, profesora, comisaria o activista ha puesto en marcha un sistema que no tiene tanto que ver con la autogestión —trampa de la precariedad—, sino con la propia capacidad instituyente del trabajo. Se trabaja la estructura como parte del contenido del proyecto, de modo que se escamotea la habitual división y capitalización del trabajo cultural por parte de la institución.

Desde otro punto de vista Theaster Gates plantea la pérdida de poder comunitario y local que implica la desaparición del trabajo «territorializado» y de los saberes locales, lo que de nuevo nos aboca a una colonización financiera, mediática y publicitaria de la ciudad, que no tiene en cuenta los procesos de identificación de los habitantes históricos de la misma. En la restauración de un valor inmaterial se dirime esa pérdida, que reaparece como memoria. Ahlam Shibli, en un movimiento que podría plantearse como el reverso del trabajo de Gates, plantea en su serie Heimat (hogar) una reterritorialización, la que produce la migración, en su creación de lazos de pertenencia en un lugar desconocido.

Si la máquina capitalista computacional se caracteriza por no parar nunca, si nuestra atención se atomiza en miles de miradas de reojo, quizá lo mejor sea desenchufar la máquina, desconectarse, no hacer nada, dormir, como nos propone Mladen Stilinović. Subvertir la máquina, no producir, no generar plusvalía. Isidoro Valcárcel Medina, otro artista que se protege de los tentáculos de los mercados, nos propone una lectura «trabajosa» de la obra de Cervantes Los trabajos de Persiles y Segismunda, dando fe de su acción mediante un registro sui generis de sus personajes. Mientras que Anna Manubens nos propone reconocer «aquello que nos trabaja», lo que literalmente nos ocupa, para poder enfrentar el mundo desde lo que nos conforma y nos acciona, frente a lo que nos coacciona y coloniza.

En las décadas de los setenta y ochenta Darcy Lange utilizó la imagen fílmica como dispositivo dialógico para mostrarnos un retrato autoconsciente de la clase trabajadora, permitiendo, como apunta Mercedes Vicente, que esta hablara en su propio nombre sin descuidar el reconocimiento recíproco y las relaciones sociales que se establecen a los dos lados de la cámara. En este sentido, hoy solo podremos hablar de nuevo en nuestro nombre si, como sociedad, somos capaces de reprogramar la máquina global, la distribución de los recursos, el tiempo de trabajo y la relación amable entre trabajo y vida cotidiana.

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.

Concreta 10

Concreta 10 (Autumn 2017) prompts a reflection around the relationship between art and tourism in late modernity: a period when gradual museumization and touristification of the world were part of the same process. Once the artwork is no longer an object of contemplation but an experience, the hierarchical order between authentic/inauthentic experiences falls apart. To address this and other questions, the issue counts with the collaboration of José Díaz Cuyás, Eugenia Afinoguénova, Mariano de Santa Ana, Gilberto González, Dean MacCannell, James Meyer, Lena Peñate y Juan José Valencia, Richard Hamilton, Kelly Yeaton, Vicente Benet, Roberto Gil Hernández, Beatriz Herráez and George Maciunas.

Concreta 11

Concreta 11 (Spring 2018) is dedicated to the question of labour in art and the financialisation of life: economy, housing, vacation, leisure time, and even thought, expression and desire get financialised. On the other hand, it looks at the disappearance of the traditional notion of labour, that is to say, as epicentre of social relations and reciprocal recognition. It counts with contributions by Silvia Federici, Max Jorge Hinderer, Alice Creischer, Jonathan Beller, Isidoro Valcárcel Medina, Theaster Gates, Elvira Dyangani Ose, Julia Bryan-Wilson, Ahlam Shibli, Mladen Stilinović, Anna Manubens, Mercedes Vicente and Ester Pegueroles.