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Concreta 08

Foreword: Photography as a theoretical object

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

This Foreword by Enric Mira is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available in English HERE.


Es verdad que la filosofía académica apenas ha prestado atención a la fotografía, a pesar de la quiebra que esta ha supuesto en las formas de producción, percepción y difusión de las imágenes desde su invención y de la influencia adquirida en el «giro icónico» que ha sacudido a la cultura contemporánea desde mediados de los noventa. Tal vez por ello, la expresión «filosofía de la fotografía» puede resultar, para algunos, entre pretenciosa y usurpadora. Si en estas páginas proponemos hablar de la filosofía de la fotografía es para identificar ciertos planteamientos que tienen lugar en el seno de la teoría de la misma y que, sin desdecir el proyecto más vasto de una filosofía de la imagen, merecen ser discriminados como una deriva específica del pensamiento fotográfico.

A menudo, seducidos por la ambición ontológica, se ha visto en la pregunta «¿qué es la fotografía?» el epítome de la teoría de la fotografía. Sin embargo, el discurso teórico sobre la fotografía aborda fundamentalmente otras cuestiones relacionadas con la imagen fotográfica como lenguaje, como documento o como obra de arte. Por ello, y en tanto que pieza central de la cultura visual, requiere de una perspectiva metodológica transversal apoyada en el sustrato de otras disciplinas como la sociología, la semiótica, el psicoanálisis o la antropología. La fotografía es un objeto de investigación, como imagen y también como práctica, que debe ser clarificado en su naturaleza, su significado y sus funciones.

Pero consideremos la posibilidad —adoptando la teoría de los desplazamientos de Rosalind Krauss— de que la fotografía cambie de estatus y pase de objeto de investigación a ser en sí misma objeto teórico. Si en el planteamiento de la crítica norteamericana la fotografía es entendida estratégicamente en su rol metalingüístico, para nosotros, en cambio, este desplazamiento tendría un carácter más fenomenológico que formalista. En este sentido, la fotografía se convierte en un motivo o, como propone Vilém Flusser, un modelo, para pensar cuestiones éticas, políticas, antropológicas o epistemológicas que son cruciales en nuestro contexto social y cultural tanto presente como futuro. El fenómeno de la fotografía ya no se enfocaría solo como imagen —como objeto investido de cualidades propias— sino, ante todo, como un campo de relaciones donde se entreveran praxis y medios. De relaciones «vivas» —siguiendo las ideas de Hans Belting— donde el cuerpo, lo humano, se erige en el lugar propio de las imágenes fotográficas, es decir, se torna medio en sí mismo. A este viraje teórico hacia una filosofía de la fotografía se orienta el núcleo de los contenidos del presente número de Concreta.

El texto de Ariella Azoulay traza con claridad ese desplazamiento filosófico de la teoría fotográfica al desgranar cómo la relación de la fotografía con la organización del espacio político tiene lugar con la aceptación de un «contrato civil» entre fotógrafos, fotografiados y espectadores, en un encaje de roles intercambiables, otorgando la conformación de una ciudadanía igualitaria y posicionada frente al poder jerárquico. Para la teórica israelí el efecto de este contrato civil se manifiesta en el uso de la fotografía por quienes viven situaciones de profunda discriminación: mujeres, refugiados o víctimas de conflictos bélicos.

En el trabajo de Claudia Andujar sobre los yanomami el contrato fotográfico se enfrenta a limitaciones culturales insalvables, algo que sin embargo no ha impedido la fijación de la impronta política de este proyecto fotográfico y antropológico. Un sentido que Teresa Arozena también reivindica en su serie Parade, concebida en clave etnográfica. Mientras, en paralelo a estas ideas, la artista Greta Alfaro, atenta siempre al poder que diseminan las imágenes, incorpora en su última instalación la firma de un documento contractual para someter a prueba el papel participativo del espectador en un juego de libertad vigilada, materialización de esa microfísica del poder que infiltra nuestro comportamiento y nuestra voluntad.

Vilém Flusser tenía el convencimiento de que la posibilidad de filosofar no está «solo en el medio ambiente de las palabras, sino también en el de las fotografías». Así lo podemos comprobar en la intuición existencial que Miguel Benlloch expresa en las fugaces imágenes fotográficas que componen La vida que tuvieron. Aunque pocos como Pedro G. Romero podrían dar fe de esa idea flusseriana, gracias a la «máquina conceptual» que el Archivo F.X., y proyectos de exposición derivados como Tratado de Paz, generan a través de una narrativa múltiple y entrecruzada de recursos textuales e icónicos. Incluso, tal como muestra la obra de Christopher Williams, cabe reconocer tal posibilidad filosófica cuando la reflexión se dirige sobre las convenciones del dispositivo de exposición que discursivamente operan como un «doblaje» superpuesto, a modo de impostura que desarmar.

Henri Van Lier, uno de los primeros en utilizar la etiqueta de filosofía de la fotografía, veía en la fotografía una manera distinta de captar la realidad y lo real, la acción y el acto, el acontecimiento y lo eventual, el objeto y el proceso, la presencia y la ausencia... En la lectura benjaminiana que Mauricio Lissovsky lleva a cabo de la espera como matriz del tiempo fotográfico; en la aproximación de Alexandra Moschovi a la percepción del paisaje como forma de representación cultural del espacio en la fotografía griega contemporánea; o en las consideraciones de Paco Inclán sobre el poder y la perversión del ocularcentrismo en la cultura occidental, descubrimos sendos modos de pensar filosóficamente la fotografía, de hallar en ellos una cierta filosofía impregnada de tintes éticos y políticos sobre el tiempo, el espacio o la mirada.

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.