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Concreta 04

Foreword: Detours of the political space

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

This Foreword by Nuria Enguita Mayo is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available in English HERE.

Si Concreta propone acción, situación y contexto [1], el quinto número de la revista surge de una serie de cuestiones que tienen que ver con la imaginación política de un mundo imposible ya de representar, y de un tiempo propicio al desmoronamiento de universales absolutos (Estado, Progreso, Cultura, etc.), que estructuraron una modernidad que ha tocado a su fin. Cuestiones que tienen que ver con la apertura de espacios de posibilidad y desvíos en el espacio político: acciones singulares y propuestas de actuación común frente a fuerzas reaccionarias que tratan de imponer valores, crear sentidos, imprimir direcciones. Porque el espacio común es plural y nunca es fijo, sino móvil, resistente a la homogeneización. En una conversación con David Campany incluida en este número, el fotógrafo Jeff Wall analiza su trabajo a la luz de la práctica de Garry Winogrand quien muchas veces hacía fotografías sin mirar por el visor de su cámara, aceptando que los acontecimientos son breves concatenaciones de energías humanas o animales formándose erráticamente. A pesar de su elaboración teatralizada la obra de Jeff Wall también habla de acontecimientos fortuitos, de diferentes modos de existencia que aparecen en algún momento del proceso. Las artistas Cabello/Carceller indagan en su conversación en la capacidad del arte de activar relaciones, transformar puntos de vista o mostrar la inadecuación de ciertos escenarios inacabados o personajes extraños que no se avienen al mandato social.

Peter Pál Pelbart y Marina Garcés desde la filosofía y Allan Sekula desde el ensayo fotográfico están en el origen de este número, pues su práctica discursiva nos permite entender que el mundo no está dado ni garantizado, y que depende de la situación afectiva de las partes, de un deseo conjunto, en una realidad que está continuamente haciéndose. Frente a cualquier verdad universal se erigen seres singulares que instauran relaciones variables, acontecimientos ínfimos, ocurrencias discretas. ¿Qué imágenes nos afectan en un mundo común? ¿Qué es lo que ve la visión periférica frente a la visión frontal? le preguntamos a Garcés. ¿Cómo hablar de diferentes modos de existencia en un mundo que tiende a la uniformización y a la clausura? le preguntamos a Pál Pelbart. Carles Guerra repasa los modos de hacer (políticos) de Allan Sekula y rinde homenaje a un artista que entendió la capacidad de la imagen como medio para desvelar historias ocultas del capital transnacional y su profunda repercusión en la modulación de nuestro espacio social.

Miren Jaio desde la crítica, Clémentine Deliss desde la práctica comisarial y artística y Pascale Féghali desde la dirección fílmica nos proponen reflexiones sobre propuestas artísticas en contextos espaciotemporales (culturales, sociales y políticos) precisos. Cuestiones de identidad y sus contranarrativas en Euskadi a finales de siglo XX, prácticas culturales colaborativas en el Dakar de los años noventa y un festival de artes escénicas y performativas en Beirut a finales de la misma década nos hablan de situaciones en las que una suma de singularidades intervienen en la instauración de un territorio común, abriendo espacios de trabajo en contextos sociales especialmente frágiles.

En la sección Carpeta dos propuestas situadas en la historia y en sus espacios de conflicto entienden la imagen como cruce de fuerzas. El funeral de Oscar Niemeyer como funeral de Estado, fotografiado por Mauro Restiffe, marca un acontecimiento de suma importancia que pone la modernidad como utopía social en el centro de su poética, pero hace evidentes las contradicciones de esa promesa de transparencia e igualdad, mostrando los espacios de Brasilia como lugares de representación de la autoridad y del poder. En el caso de Bleda y Rosa es la Guerra de la Independencia en España con sus promesas ilustradas el pretexto para unas imágenes y unos relatos posibles frente al gran relato histórico, ecos del pasado que resuenan en el paisaje del presente. Otra concatenación de imágenes se precipita en el Cúmulo del Niño de Elche mediante relaciones particulares, encuentros entre fragmentos de vida y experiencia, referencias de su estar en el mundo. El montaje de imágenes nos lleva a la palabra, a la conversación: Sonia Fernández Pan, en el cierre de nuestra revista, reflexiona sobre el diálogo en el arte como un modo de abrir los significados de este y sus posibles circulaciones.

Crear es resistir, resistir es tener la fuerza para des-crear lo que existe, ser más fuerte que el hecho que está ahí (Pál Pelbart de nuevo). Sin ayudas del Estado resistimos, gracias a nuestros colaboradores, al apoyo de los benefactores, de instituciones públicas y privadas y de nuestros suscriptores. Para ellas y ellos, y los que están por venir, van dirigidas estas palabras.

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.