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Concreta 02

Forword: Experiences of Time: Traces and Faces

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

This Foreword by Enric Mira is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available in English HERE.

En un conocido escrito de 1967 sobre el minimal art, el crítico norteamericano Michael Fried lamentaba la inadecuada intromisión del tiempo mundano en la estructura formal de las artes visuales y su degenerado efecto teatral. Atinaba hacia otro objetivo. Si algo importa en las producciones que han incorporado el tiempo como condición de posibilidad artística no es el hecho de poner en juego otra formalización, sino más bien otra actuación del arte. No se trata de cómo hacer arte sino de qué hacer a través del arte. Si hay un sentido para lo temporal en el arte, este estaría en su disposición performativa: en su capacidad de convertirse en acciones y transformar la realidad.

El presente número de Concreta arranca con sendos textos de Liz Kotz y Lola Hinojosa Martínez sobre dos mujeres artistas cuya obra, en general poco conocida, ha estado vinculada a las prácticas performativas del arte conceptual. Una, la americana Bernadette Mayer, figura clave en el surgimiento de la performance interdisciplinar en el panorama artístico del Nueva York de finales de los sesenta. La otra, la española Paz Muro, personaje comprometido con el arte de acción y el happening que emerge en nuestro país con el final del franquismo. Si Bernadette Mayer fue una joven poetisa metida a artista visual que combinaba las potencialidades narrativas de la fotografía, el texto y el audio, Paz Muro fue una artista embozada con las maneras de la teatralidad. Cada una afrontaba su propio proyecto de construcción de la subjetividad ya fuese a través de la dispersión del propio yo, en la multiplicidad de tomas fotográficas o jugando con la escenificación y la máscara como estrategias de la identidad. Entre ambas artistas, Maria Mülhe nos plantea un encuentro entre el retrato de la sociedad alemana de los años veinte que realizó August Sander y el trabajo desarrollado por Hans-Peter Feldmann a partir de las fotografías de los terroristas de la banda Baader-Meinhof y de sus víctimas en el sangriento otoño de 1977. Provocadora contraposición entre una mirada utópica, que buscó alumbrar a través de la fotografía una verdad histórica cifrada en los rostros y las poses de los sujetos retratados, y otra embargada por el escepticismo posmoderno, que nos enfrenta a la complejidad de desentrañar de qué lado estamos como sujetos de la historia.

Enlazando con esta perspectiva sobre las sociedades y los embates de la historia, el artista Oier Etxeberría muestra en la sección Cúmulo un conjunto de collages surgidos del conocimiento histórico de la resistencia de la sociedad tradicional vasca a la iniciativa ilustrada de introducir el sistema métrico decimal como valor abstracto y universal. En Intercambio Ricardo Basbaum expone la necesidad de desarrollar las herramientas para una práctica colectiva y participativa del arte, combinando la experiencia vivencial con la posibilidad de producción de discurso. Y Teresa Lanceta habla sobre el sentido del tejer como un acto de arte y memoria colectivos. En esta ocasión, la traducción de textos sobre arte inéditos en castellano nos brinda un artículo de Thierry de Duve publicado por primera vez en 1975. El posado —o el retrato— y la instantánea —o el reportaje— constituyen las dos formas elementales de la fotografía que no expresan una simple oposición de términos en relación con el espacio y el tiempo, la vida y la muerte o el signo y su referente, sino que son más bien como dos estructuras recíprocas que se despliegan y elucidan mutuamente en una suerte de sentidos inversos.

En la sección Carpeta se han incluido dos jóvenes artistas que han hecho de la fotografía instrumento de exploración del entorno desde posicionamientos críticos muy definidos. Las imágenes de Yto Barrada sobre Tánger nos muestran la diversidad humana de una ciudad en espera por el conflicto entre un pasado que no termina de desaparecer, y un futuro que no le pertenece. Mientras que Vicente Tirado presenta una serie de marinas fotográficas invertidas —vistas tomadas desde el mar— de la cultura del ladrillo que asola las costas mediterráneas con una fisonomía urbana delirante, rayana con lo surreal. Arquitectura y fotografía, componentes básicos de las intervenciones de Gordon Matta-Clark, son revisados por Víctor del Río a partir de la asimilación de los incisos materiales en los edificios a los trazos de un dibujo, conjugados ambos como instrumentos de una acción deconstructiva de la arquitectura y sus estratos que finalmente se destila a través del registro fotográfico. En un argumento paralelo, el artista multimedia Moisés Mañas busca, como explica Lorena Muñoz-Alonso, materializar en movimientos físicos tangibles los rastros de actos comunicativos que fluyen por internet cifrados en códigos inmateriales.

Como cierre de la edición, y en cierta manera completando el círculo con los textos de apertura, se ofrecen dos contribuciones que vienen a nutrir la voluntad de la revista Concreta de repensar muchos de los convencionalismos que alimentan el discurso institucionalizado sobre el arte contemporáneo. En este sentido, Mela Dávila reflexiona con rigor sobre la posibilidad de reproducir exposiciones de referencia del arte contemporáneo, concluyendo sin paliativos que estos intentos de reconstrucción arqueológica están condenados al fracaso, precisamente por la imposibilidad de precipitar de forma extemporánea los componentes intangibles que animaron al evento original. Y, por último, Nataša Petrešin-Bachelez da un repaso a los desvirtuados programas de movilidad internacional dirigidos a artistas y comisarios, para apelar a una investigación artística verdaderamente comprometida con el contexto y situada dentro de procesos, siempre arriesgados, de acción y reacción.

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.