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Concreta 10

Art and tourism

Concreta 10 (Autumn 2017) prompts a reflection around the relationship between art and tourism in late modernity: a period when gradual museumization and touristification of the world were part of the same process. Once the artwork is no longer an object of contemplation but an experience, the hierarchical order between authentic/inauthentic experiences falls apart. To address this and other questions, the issue counts with the collaboration of José Díaz Cuyás, Eugenia Afinoguénova, Mariano de Santa Ana, Gilberto González, Dean MacCannell, James Meyer, Lena Peñate y Juan José Valencia, Richard Hamilton, Kelly Yeaton, Vicente Benet, Roberto Gil Hernández, Beatriz Herráez and George Maciunas.

This foreword by José Díaz Cuyás is only in Spanish. We are currently working on the translation of some of our printed contents. Please find all the articles available HERE.


Desde sus orígenes la experiencia artística moderna se mantiene en abierta oposición con la experiencia turística. La primera correspondería a un individuo culto, que actúa de manera libre y creativa, la segunda a alguien irreflexivo, que se comporta de un modo alienado y programado. A una le concedemos autenticidad, intensidad para afectarnos y trastocarnos, la otra sería solo una pseudoexperiencia mercantilizada. Sin embargo, una vez que el arte de los sesenta prescinde del escudo protector de la experiencia estética (pura), una vez que la obra deja de ser un objeto a contemplar para convertirse en una experiencia en sí misma, en una vivencia entre otras, seguir manteniendo el viejo orden jerárquico entre vivencias auténticas y espurias resulta problemático. Las contradicciones están interconectadas. De un lado, nuestra idea común sobre el turismo está condicionada por los efectos negativos de la industria. De otro, la percepción del fenómeno como algo enojoso y banal refuerza la convicción de que no merece reflexión teórica. Cuando en 1958 Hans Magnus Enzensberger publique una precoz «teoría del turismo», insistirá en la significativa resistencia de la «inteligencia» a considerarlo un tema digno del análisis crítico. Apuntaba dos razones: una, el que la Historia se ocupa de los pueblos, no de la gente, motivo por el cual, «como algo propio de la gente, todavía carece de una comprensión histórica». La otra, que el desprecio moderno por el turista no es algo externo al fenómeno, sino un elemento consustancial al mismo desde el Romanticismo. Por ello, las críticas negativas basadas en el menosprecio permanecen ciegas a su verdadera naturaleza, es más, sostenía que la ofuscada ingenuidad de estos argumentos aumenta con el uso de apelaciones cultas, artísticas o metafísicas.

Si obviamos los estudios generados desde las ciencias sociales con una perspectiva parcial e instrumental, como investigación aplicada a su mejoramiento, el turismo, en efecto, ha tardado en convertirse en objeto de estudio académico. La publicación en 1976 de El turista, de Dean MacCannell, marcó el inicio de una teoría y un pensamiento crítico merecedores de ese nombre. En su libro asumía la tesis de que «el ocio refleja la estructura social» (Veblen), pero concebía el viaje de ocio como un «ritual moderno» cuyas atracciones constituyen una tipología no planeada de estructura análoga a las del simbolismo religioso (Durkheim). La tendencia disgregadora de la modernización incrementa la complejidad de las diferenciaciones sociales —de clase, estilos de vida, raza, género, ideología, profesión, etc.—. Las atracciones son un reflejo no premeditado de estas diferenciaciones que permiten al turista desarraigado construir totalidades a partir de experiencias dispares. Desde esta perspectiva, el turismo es uno de los sistemas de ordenamiento social y cultural más efectivos de la modernidad.

En este marco, los eventos artísticos se verían amenazados si se confundieran con el turismo; los acomodaticios discursos en la estela de la teoría crítica, dominantes en la escena artística actual, cumplen la función reconfortante y protectora de mantener separados a los idiotas alienados de los críticos conscientes. Pero la pervivencia de esta división en el mundo del arte, repleto de esnobs haciendo tours —nosotros mismos—, comienza a resultar cómica. Museo y turismo nacen a la par, ambos tienen encomendada una función histórica semejante: uno, la misión imposible de reunir, ordenar y dar unidad en un mismo escenario a los fragmentos dislocados del mundo —la historia, la naturaleza—; el otro, la tarea igualmente imposible de ofrecer la ilusión de unidad mediante la escenificación espectacular de la historia y la naturaleza localizadas en emplazamientos discretamente acondicionados para el viajero. La musealización del mundo y su turistización forman parte de un mismo proceso. La novedad es que hoy la masificación y la mercantilización han saturado los dispositivos discursivos que los mantenían separados y han dejado a la vista esa raíz común en toda su crudeza.

En este número recordamos lo que Smithson ya sabía: que la tierra toda debía imaginarse como un museo de historia natural. De aquí que la dialéctica de sus non-sites contribuya a iluminar la construcción de los «lugares» turísticos y que, como bien indica James Meyer, el surgimiento de los site-specifics deba ser interpretado por su relación dialéctica con el incremento de la movilidad. Lanzarote es un site-specific singular, una isla convertida en «obra de arte total», nos dice Mariano de Santa Ana, gracias a la industria turística. La misma que construye playas como enormes non-sites, resultado de la plena correspondencia, sostiene Vicente Benet, entre representación visual y escenificación constructiva. Un museo tan estático como el del Prado también potenció sus atractivos, insiste Eugenia Afinoguénova, para movilizar a sus visitantes por motivaciones identitarias. Beatriz Herráez aborda el caso de la sede ateniense de la última documenta, cuyo discurso expresamente político permanecía confortablemente ciego hacia su propia realidad como evento artístico-turístico, una contradicción que algunos de sus «anfitriones» hicieron explícita acusándoles de practicar, significativamente, un «turismo de la miseria». Roberto Gil se ocupa de la teoría del souvenir de Fernando Estévez, un adelantado en tomarlo en serio, no para convertirlo en algo «serio», decía, sino porque «la banalidad es una condición de nuestra existencia, lo que sí es una cosa muy seria». Su propuesta es un grito a favor de la liberación de las cosas frente a su sometimiento por los dispositivos museístico y turístico. Finalmente, Dean MacCannell nos explica con amplitud su tesis del turismo como búsqueda de experiencias auténticas, entendiendo la autenticidad como un efecto retórico alimentado por la percepción de la inautenticidad de nuestra vida cotidiana. De todo ello cabría deducir una familiaridad todavía impensada entre las vivencias del arte desde los años sesenta y su paralela mercantilización en la cultura popular del turismo.

Journal

Concreta 00

Concreta 00 (autumn, 2012) rethinks the image through a reflection on alternative ways, manifestations or forms of display or assembly related with concepts of edition, seriation and copy. This issue of the magazine features essays and articles by José Emilio Burucúa, Laura Malosetti, Enric Mira, Matthew Fuller, Damián Ortega, Pablo Lafuente, María Berríos, Max Schumann, Óscar Faria, Álvaro de los Ángeles, Milene Trindade and Oriol Fontdevila; as well as projects by Ahmad Hosni, Yuri Shibuya, Xisco Mensua and Superflex.

Concreta 01

Concreta 01 (spring, 2013) contains a number of essays, conversations and projects addressing the idea of displacement understood not only as a transfer, movement or oscillation, but as an aesthetic and political positioning within contemporary art practice that explores territory as a shared place for commonality, a space for dialogue and as a position of confrontation. This issue of the magazine features essays and articles by Jean-François Chevrier, Lluis Benlloch i Calvo, Esteban Pujals, Enrique Vila-Matas, Graciela Carnevale, Nacho París, Ângela Ferreira, Jürgen Bock, Marie José Mondzain, Peio Aguirre, Laura Vallés, Maia Creus and Alberto López Cuenca; as well as projects by Xavier Ribas, Anna Boghiguian and Carla Filipe.

Concreta 02

Concreta 02 (autumn, 2013) examines the notions of the trace and the face, as well as the experiences of time and the performative disposition of art to go beyond the mere production of objects and instead engage with actions. It is not so much a question of doing art as what to do with art. This issue of the magazine features essays and articles by Liz Kotz, Lola Hinojosa, Maria Muhle, Teresa Lanceta, Ricardo Basbaum, Thierry de Duve, Lorena Muñoz-Alonso, Víctor del Río, Mela Dávila, Nataša Petrešin-Bachelez and Enric Mira; as well as projects by Yto Barrada, Vicente Tirado, Oier Etxeberría and Hans-Peter Feldmann.

Concreta 03

Concreta 03 (Spring 2014) goes through the notions of fiction, memory and history. In this issue the articles gathered together represent a turn back to the style, the nuance, the individuation, that is, the fragility of a moment of crystallization of experiences. It counts with the collaboration of Laurence Rassel, Vicente Ponce, Florencia Garramuño, Hasan G. López, Imma Jansana, Railuca Voinea, Alexandra Pirici, Manuel Pelmuș, Xavier Antich, Joan Fontcuberta, Kobena Mercer, Juan Pérez Agirregoikoa, Moyra Davey, Bárbara Rodríguez, Joana Hurtado, Beatriz Herráez, Philippe Artières, Joaquín Vázquez, Mar Villaespesa and Verónica Francés.

Concreta 04

Concreta 04 (Fall 2014) arises from a series of issues that have to do with the opening of places for the possibility and detours in the political space: unique actions and proposals for common actuation against the reactionary forces, those which are trying to impose values, create senses and impose directions. This issue features essays and articles by Marina Garcés, Miren Jaio, Clémentine Deliss, Niño de Elche, Jeff Wall, David Campany, Cabello/Carceller, María Virginia Jaua, Peter Pál Pelbart, Mauro Restiffe, Bleda y Rosa, Carles Guerra, Pascale Féghali, Sonia Fernández Pan and the collective Mujeres Creando.

Concreta 05

Concreta 05 (Spring 2015) gathers a constellation of essays, conversations and projects reflecting on the idea of the appearance and the disappearance of the image. That is to say, questions related to the notions of iconoclasm, profanation and vandalism. This issue features essays and articles by Pedro G. Romero, Pablo Lafuente, Jacques Rancière, Geoff Cox, Harold Berg, Ellef Prestsæter, Michael Murtaugh, Nicolas Malevé, Matthew Fuller, Dario Gamboni, José Díaz Cuyás, George Didi-Huberman, Andrea Canepa, Lourdes Castro, Alexander García Düttmann, Asier Mendizabal, Alberto López Cuenca, María Torres Martínez and Xavier Arenós.

Concreta 06

Concreta 06 (Fall 2015) reflects on the exhibition space as a settled and privileged place in which art occurs, that is, art is activated. Furthermore, it raises questions regarding the material condition of the artwork, its meaning and its relations with diverse contexts and audiences. This issue features essays and articles by Lucy R. Lippard, Mar Villaespesa, Tamara Díaz Bringas, Fernando López García, La Ribot, Peter Osborne, Edit András, Goshka Macuga, Anna Boghiguian, Grant Watson, Roman Ondák, Mireia c. Saladrigues, Antonio Menchen, Laura Vallés, Jaime Cuenca and Imogen Stidworthy.

Concreta 07

Concreta 07 (Spring 2016) proposes new approaches to the notion of ornament understood as a force capable of subverting visual, social and political hierarchies and of proposing a series of collective relations from the everyday life. This issue features essays and articles by Marisa García Vergara, Teresa Lanceta, Lía Nin, Paulapé, Thomas Golsenne, Alfred Gell, Gabriela Kraviez, Jordi Bernadó, Oier Etxeberria, Sandra Santana, José Luis Castillejo, José Díaz Cuyás, Juan José Lahuerta and Prabhakar Pachpute.

Concreta 08

Concreta 08 (Fall 2016) reflects on the drifts of the philosophy of photography where the discipline is understood not only as a research subject —as an image or a practice— but as a theoretical object. This phenomenological change in status transforms photography into a model that allow us to think ethical, political, anthropological and epistemological questions that are crucial in our social and cultural present and future contexts. In this sense, photography is not only addressed as an image, but first and foremost, as a field of relations in which praxis and medium are intertwined. It counts with the collaboration of Enric Mira, Claudia Andujar, Pablo Lafuente, Alexandra Moschovi, Mauricio Lissovsky, Miguel Benlloch, Ariella Azoulay, Teresa Arozena, Christopher Williams, Vilém Flusser, Paco Inclán, Greta Alfaro, Rafael Barber, Iris Dressler and Pedro G. Romero.

Concreta 09

Concreta 09 (Spring 2017) brings together a series of conversations, materials and texts about the idea of care as an interdependent condition for human, non-human and more-than-human life, in other words, as a possibility to make visible and tangible the ties and histories that connect us between us as humans, but also between objects and spaces. Borrowed relations of a political, socioeconomic and cultural context that permits to imagine a fabric full of ties as complex as diverse. It counts with the contribution of Donna Haraway, Fabrizio Terranova, Soledad Gutiérrez, Ramón Lapiedra, María Puig de la Bellacasa, Maria Thereza Alves, Hamish Fulton, La Taula per la Partida, Eduardo Molinari, Laura Vallés, Agar Ledo and Alice Mortiaux.

Concreta 10

Concreta 10 (Autumn 2017) prompts a reflection around the relationship between art and tourism in late modernity: a period when gradual museumization and touristification of the world were part of the same process. Once the artwork is no longer an object of contemplation but an experience, the hierarchical order between authentic/inauthentic experiences falls apart. To address this and other questions, the issue counts with the collaboration of José Díaz Cuyás, Eugenia Afinoguénova, Mariano de Santa Ana, Gilberto González, Dean MacCannell, James Meyer, Lena Peñate y Juan José Valencia, Richard Hamilton, Kelly Yeaton, Vicente Benet, Roberto Gil Hernández, Beatriz Herráez and George Maciunas.

Concreta 11

Concreta 11 (Spring 2018) is dedicated to the question of labour in art and the financialisation of life: economy, housing, vacation, leisure time, and even thought, expression and desire get financialised. On the other hand, it looks at the disappearance of the traditional notion of labour, that is to say, as epicentre of social relations and reciprocal recognition. It counts with contributions by Silvia Federici, Max Jorge Hinderer, Alice Creischer, Jonathan Beller, Isidoro Valcárcel Medina, Theaster Gates, Elvira Dyangani Ose, Julia Bryan-Wilson, Ahlam Shibli, Mladen Stilinović, Anna Manubens, Mercedes Vicente and Ester Pegueroles.